Het is za 11 sep 2010, 01:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Game Servers
BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2008, 21:58 
Ambassadeur

Leden:

Joost
Jonathan
Hans_Z
Bas_G

Ik heb hier nu 3 servers staan welke we kunnen gebruiken.
2 tower modellen, en een 1U 19"model
Allemaal met een Pentium 4 Xeon processor en redelijk wat geheugen.
Een server heeft zelfs een dual Xeon 2.4 Ghz met Ht en 1,5GB geheugen.

Waar gaan we de servers neer zetten?
Je wordt er niet blij van als je zo'n bak thuis hebt draaien. (vanwege de herrie en stroom kosten. Misschien kunnen we aan de werkgroep vragen of ze kunnen regelen dat de servers in 1 van de koppelstations geplaatst mogen worden. Daarnaast moeten we informeren of we zelf de stroom moeten betalen, of dat Regefiber dit op zich wil nemen.

Licenties:
Op de servers die we tot nu toe hebben zitten geen licenties voor een OS.
We kunnen windows XP / 2003 erop zetten, maar dan moet hier een licentie voor aangeschaft worden. Wie gaat dit betalen?
We kunnen ook linux draaien, de meeste distro's zijn gratis te gebruiken. Niet alle games willen echter draaien onder Linux.

Naast het OS moet er ook een licentie van de game die we gaan hosten aangeschaft worden. En daarnaast moeten de gene die de server willen gaan beheren misschien ook een licentie hebben zodat ze kunnen joinen.

Modjes en beheerders
Helaas zijn er bij online gaming altijd mensen die het willen verpesten voor de anderen. Dit kan door middel van Cheats, team killing of ander ongewenst gedrag.
Dit zal dus in de gaten gehouden moeten worden. Er zal dus regelmatig een modje mee moeten spelen, of de boel in de gaten houden. Daarnaast moet er een email adres zijn waar gamers terecht kunnen met eventuele klachten. Wanneer de server een beetje populair wordt, zijn er hiervoor meestal wel vrijwilligers te vinden.

Games:
Welke games willen wij gaan hosten?
Op dit moment is COD World at war een erg populair spel. Mij lijkt dit een goede game om mee te beginnen. Beginnen we gelijk met meerdere games, of houden we het eerst bij 1 game?

Forum:
Naast het gamen met Zeewoldenaren en andere gamers, zou het erg fijn zijn als er ook een forum is zodat men met elkaar kan kletsen. Misschien is het zoiezo leuk als er een forum voor Zeewolde komt. (misschien bestaat er al een?)

Deadline:
Het zou mooi zijn als we iig 1 server in de lucht hebben voordat de eerste woning wordt aangesloten. Dit moet makkelijk haal baar zijn lijkt mij.

Bijeenkomst:
Ik stel voor dat we in januari een keer bij elkaar komen.
Wanneer er iemand is die alvast bezig wil met een server kan dat ook. Ik heb ze thuis staan, dus je mag er zo een komen halen.

Profiel  

Berichttitel: Re: Game Servers
BerichtGeplaatst: do 11 dec 2008, 21:04 
Werkgroep

Jonathan_H schreef:
Leden:

Joost
Jonathan
Hans_Z
Bas_G

Ik heb hier nu 3 servers staan welke we kunnen gebruiken.
2 tower modellen, en een 1U 19"model
Allemaal met een Pentium 4 Xeon processor en redelijk wat geheugen.
Een server heeft zelfs een dual Xeon 2.4 Ghz met Ht en 1,5GB geheugen.

Waar gaan we de servers neer zetten?
Je wordt er niet blij van als je zo'n bak thuis hebt draaien. (vanwege de herrie en stroom kosten. Misschien kunnen we aan de werkgroep vragen of ze kunnen regelen dat de servers in 1 van de koppelstations geplaatst mogen worden. Daarnaast moeten we informeren of we zelf de stroom moeten betalen, of dat Regefiber dit op zich wil nemen.
Vanuit de werkgroep zijn we al druk in gesprek om te zorgen dat we de benodigde zaken kunnen onderbrengen bij een professionele partij die ook e.e.a. aan bewaking/support zal gaan invullen zodat e.e.a. voldoende kwaliteit heeft om als serieuze toepassing beschikbaar te kunnen zijn. We zijn er van overtuigd dat dit gaat lukken en bandbreedte geen punt van zorg zal zijn :)

Jonathan_H schreef:
Licenties:
Op de servers die we tot nu toe hebben zitten geen licenties voor een OS.
We kunnen windows XP / 2003 erop zetten, maar dan moet hier een licentie voor aangeschaft worden. Wie gaat dit betalen?
We kunnen ook linux draaien, de meeste distro's zijn gratis te gebruiken. Niet alle games willen echter draaien onder Linux.

Naast het OS moet er ook een licentie van de game die we gaan hosten aangeschaft worden. En daarnaast moeten de gene die de server willen gaan beheren misschien ook een licentie hebben zodat ze kunnen joinen.
Lijkt me een goed punt om bij verschillende partijen aan te kaarten en te kijken wat er gesponserd kan worden. Misschien zullen sommige game leveranciers wel willen sponseren aangezien hun game kan 'schitteren' door het gebruik van het Glasvezel :) Nee heb, ja kan je krijgen ;)

Jonathan_H schreef:
Modjes en beheerders
Helaas zijn er bij online gaming altijd mensen die het willen verpesten voor de anderen. Dit kan door middel van Cheats, team killing of ander ongewenst gedrag.
Dit zal dus in de gaten gehouden moeten worden. Er zal dus regelmatig een modje mee moeten spelen, of de boel in de gaten houden. Daarnaast moet er een email adres zijn waar gamers terecht kunnen met eventuele klachten. Wanneer de server een beetje populair wordt, zijn er hiervoor meestal wel vrijwilligers te vinden.
Dus door ervoor te zorgen dat het populair wordt, is dit geen probleem :)

Jonathan_H schreef:
Games:
Welke games willen wij gaan hosten?
Op dit moment is COD World at war een erg populair spel. Mij lijkt dit een goede game om mee te beginnen. Beginnen we gelijk met meerdere games, of houden we het eerst bij 1 game?
Moet je niet aan mij vragen, ben geen hardcore gamer (heb een Wii :p ), maar misschien is het juist aardig om game-bouwers (of bouwers in opleiding) eens te benaderen voor nieuwe games die juist iets doen waarvoor je Glasvezel nodig hebt (en wat dus nu nog niet kan in de traditionele wereld).

Jonathan_H schreef:
Forum:
Naast het gamen met Zeewoldenaren en andere gamers, zou het erg fijn zijn als er ook een forum is zodat men met elkaar kan kletsen. Misschien is het zoiezo leuk als er een forum voor Zeewolde komt. (misschien bestaat er al een?)
Bij Stichting ONZ gaat een forum komen en (totdat de Game servers wegens aanhoudens succes commercieel gaan :D! ) waarschijnlijk zullen dit soort toepassingen onder de vlag van SONZ gaan draaien. En daarmee ligt het voor de hand om binnen het SONZ forum een sectie hiervoor te hebben.

Jonathan_H schreef:
Deadline:
Het zou mooi zijn als we iig 1 server in de lucht hebben voordat de eerste woning wordt aangesloten. Dit moet makkelijk haal baar zijn lijkt mij.
Ack :D!

Jonathan_H schreef:
Bijeenkomst:
Ik stel voor dat we in januari een keer bij elkaar komen.
Wanneer er iemand is die alvast bezig wil met een server kan dat ook. Ik heb ze thuis staan, dus je mag er zo een komen halen.
Ik nie hoor ;) Heb zelf al e.e.a. zoemen in de garage. Laat ff weten wanneer jullie de 1ste in de lucht willen brengen, dan kunnen we kijken of we al een plek hebben.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 dec 2008, 23:40 
Ambassadeur

Als het platform linux word dan hoef je je voor de licenties van de gameservers geen zorgen te maken ... die zijn namelijk (bijna altijd) gratis. Ik moet de eerste server nog tegenkomen die niet gratis is...

Het word iets anders als je, zoals bijvoorbeeld voor de battlefield 2/2142 servers van EA, een zgn. 'Ranked' server zou willen neerzetten. Dan moet je zorgen dat we eerst een gecertificeerd hosting bedrijf worden, zodat we door EA als partij worden erkend en als zodanig een 'ranked' server mogen neerzetten ... de kans hierop lijkt me 0 :D

Als begin kan zo'n leuke PC natuurlijk prima, maar op termijn lijkt het me toch handiger om een server in zo'n mooi gekoeld rack te hangen inclusief backup etc.

Waar we ook nog wel even aandacht aan moeten besteden is dat we niet moeten onderschatten hoeveel verkeer een populaire server genereerd ... Da's ff een puntje voor de infra ... :D

Tegen de tijd dat we 'ijzer' krijgen om een gameserver op te installeren kost het niet al te veel tijd om dat ook te doen ... Ingeval Linux kan dat prima 'remote' via SSH en SFTP is mijn ervaring met de clanserver die ik op dit moment mede bheer. Die staat op dit moment in een hosting centre in de London Docklands.

Gameservers waar ik ervaring mee heb :
- COD : WaW (Call of Duty 5)
- CS:S (Counterstrike Source)
- DoD:S (Day of Defeat : Source)
- TF2 (Team Fortress 2)
- MOH:AA (Medal of Honor : Allied Assault)
- America's Army
- Red Orchestra
- Fear
- RtCW:ET (Return to Castle Wolfenstein : Enemy Territory)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008, 08:38 
Ambassadeur

Citaat:
Het word iets anders als je, zoals bijvoorbeeld voor de battlefield 2/2142 servers van EA, een zgn. 'Ranked' server zou willen neerzetten. Dan moet je zorgen dat we eerst een gecertificeerd hosting bedrijf worden, zodat we door EA als partij worden erkend en als zodanig een 'ranked' server mogen neerzetten ... de kans hierop lijkt me 0

Kun je aangeven wat hiervoor moet gebeuren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008, 11:12 
Ambassadeur

Het lijkt me ook wel goed om bijvoorbeeld Call of Duty 4 nog te draaien, deze wordt ook nog veel gebruikt.
Enneh... GTA IV? ;)
Als we eventueel windows zouden draaien voor een bepaald spel dan heb ik daar al een aantal configs voor liggen, linux ben ik niet zo sterk in.

Gaan we trouwens ook iets van teamspeak draaien?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15 dec 2008, 11:27 
Ambassadeur

Wellicht is er hier ook nog wat info te halen. Volgens mij levert deze partij (Y-3net) ook de digitale televisie?

Test nieuwe gameservers!
Schieten met scherp: test de nieuwe gameservers gratis!

Tot de tanden toe bewapend sluip je door het vijandelijke gebied. Jij en je makkers hebben maar één doel: je bent op weg naar het kamp van de tegenstanders om dat te veroveren. Onderweg zitten er sluipschutters je op te wachten, die moet je uitschakelen. Wacht, daar heb je er één.... en hij heeft jou niet in de gaten. Verbeten neem je hem op de korrel en schiet. Van hem zul je geen last meer hebben. Maar, ahhhh, wat is dat? Hij schiet terug...!

De bittere kreten die achter de pc opstijgen, vertellen de huisgenoten al weer genoeg. De gamer heeft last van ‘lag’. De nagel aan de doodskist van fanatieke spelers.

Tja, als je meespeelt in een online game, dan is er geen scheidsrechter. Niemand die ziet dat jij eerder schoot dan je tegenstander. De centrale computer, de game server, waarmee alle spelers verbonden zijn, registreert de verschillende speelopdrachten via het netwerk en geeft de resultaten terug. De ene speler kan in Deventer zitten en de andere in Tokio. En als jouw verbinding toevallig net even trager is dan die van je tegenstander, dan heeft die extra tijd om te reageren.

‘Lag’, de vertraging in de reactie van de gameserver, kan voortkomen uit verschillende dingen. Maar over het algemeen veroorzaakt het netwerk waarover de gamer een internetverbinding heeft de verlate reactie. Natuurlijk hebben ook andere technische zaken als een router of de instellingen op de computer invloed op de snelheid, maar met een glasvezelverbinding is het netwerk als vertragende factor uit te sluiten. Nog een voordeel van internet per glasvezel: je kunt én intensief online gamen én daarnaast toch ook grote bestanden ophalen van het net. Daar merk je niets van, want er is ruimte genoeg op de glaskabel. Wat je computer aankan, dat kun je via glasvezel realiseren.

Liefhebbers van games als Team Fortress 2, Call of duty 1,2 en 4, Counterstrike-source, en Unreal Tournament 3 kunnen hun hart ophalen als ze over glasvezel spelen. En om het helemaal af te maken is Y-3net in september 2008 begonnen met het testen van eigen snelle online gameservers. De communicatie tussen spelers en server speelt zich dan helemaal af binnen het eigen netwerk en dus is een optimale respons gegarandeerd. Als je dan nog door je vijand verslagen wordt, dan kun je daar maar één oorzaak voor aanwijzen: meer oefenen!

Wie mee wil testen op de nieuwe gratis gameservers van Y-3net kan zich opgeven via info@y-3net.nl

Meld in het onderwerp van je mail: supersnel gamen. Ook voorstellen voor games die beschikbaar moeten komen zijn van harte welkom.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2009, 10:42 
Werkgroep

Het onderdeel "projectgroepen" in dit forum is nu afgesloten. U kunt de berichten nog wel lezen, maar hier niet meer op antwoorden. Dit onderdeel is overgenomen door [Stichting ONZ U kunt daar in het forum verder lezen en meedenken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur